🤒 Moc se omlouváme, ale z důvodu nemocí mohou být některé zásilky o pár dní zpožděné. Expedice zboží probíhá, ale bohužel v menší míře. Moc děkujeme za pochopení a důvěru. 🙂

Syrová versus vařená strava v jídelníčku

Mnoho výživových poradců tvrdí, že strava by měla být vyvážená nejen z nutričního hlediska (množství živin), ale také obsahem syrových a vařených pokrmů. Ani jeden extrém není dobrý vzhledem k tomu, že žijeme v mírném pásmu, kde musíme zvládat čelit velkým teplotním výkyvům (silným mrazům a letnímu vedru nad 25 stupňů). Striktně syrová strava je vhodná spíše tam, kde je stabilní příjemná teplota cca 24 stupňů po celý rok, např. na Kanárských ostrovech, a kde je více energie k dispozici na trávení.

Do hry také promlouvá konstituce člověka. Každopádně v určitém podílu, tedy v našem klimatu zhruba padesát na padesát, by syrová strava měla být v jídelníčku zastoupena.

Jak zvýšit podíl syrové stravy

Ovoce a zelenina – nejen šťávy z odšťavňovače, ale také celé plody a sušené ovoce koná v těle obrovskou službu. Samotné šťávy mají vysoký glykemický index a tak je vhodné je pít s jídlem (třeba s obilnou kaší). Dejte si raději k svačině dva banány, než přeslazenou oplatku s čokoládovou polevou. Naštěstí mnoho lidí kvůli prevenci před koronavirem zvýšilo objem ovoce a zeleniny ve stravě a to je dobře.

Ořechy, semínka (zdravé tuky) – ty jsou vhodné nejlépe v syrovém stavu, ale podmínkou, aby nám mohly dát to, co je v nich ukryto, je namáčení a započetí procesu klíčení. Když sníte hrst oříšků v syrovém stavu, vyloupaných ze skořápek, kyselina fytová a další antinutrienty se postarají o blokádu některých minerálů (vápníku, železa, hořčíku, zinku a dalších). Ale když je předem namočíte (ideálně přes noc), využijete jejich živiny na maximum. Oříšky namáčejte s trochou soli a luštěniny a obiloviny před vařením s trochou citronové šťávy nebo bílého jogurtu).

Naklíčené obiloviny a luštěniny – obilné a luštěninové klíčky jsou obrovskou zásobárnou živin, je to navíc živá strava a jak už bylo řečeno, klíčením se odbourávají antinutriční látky a veškeré složky těchto surovin se stávají stravitelnějšími a lépe využitelnými. Je v nich velké množství minerálů a stopových prvků, vitamínů a enzymů a pochopitelně energie živé rostlinky.