Proč nezapomínat na lněná semínka

Semínko je lepší než olej – zárukou kvality nenasycených mastných kyselin obsažených ve lnu je technologie lisování za studena, a to v BIO kvalitě. Kdybyste si koupili rafinovaný olej, lisovaný za tepla, bude sice zbavený zbytků chemických hnojiv a herbicidů, ale zároveň ochuzený o živiny, zkrátka vám nedá téměř nic pozitivního. Oleje lisované za studena jsou obecně to nejlepší, co si můžete dopřát, ale je zde jedna podmínka:

Zvláště lněný olej velmi rychle žlukne, jinými slovy podléhá oxidaci a tím výrazně degraduje, měl by se spotřebovat po otevření co nejrychleji, v horizontu několika týdnů.

Lněné semínko je ovšem mnohem lepší zdroj živin, jednak obsahuje vlákninu a pak všechny další látky v přirozené podobě a původním stavu. Důležité je před konzumací namočit semínka přes noc do vody, aby se v nich probudil klíčící proces a odbouraly se nežádoucí blokátory enzymů a další antinutriční sloučeniny. Teprve pak je můžete rozemlít nebo rozdrtit a jíst je samotné nebo jako přílohu k různým pokrmům.

Makrobiotici z něj vyrábí tzv. gomasio, smíchají pražená semínka se solí a třou (drtí) v miskách, dokud tím nevznikne sypká drť, kterou lze posypat na makrobiotický talíř. Gomasio je velmi chutné a výživné.

Vysoký obsah omega-3

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny jsou nesmírně důležité (nejen) pro činnost nervové soustavy a mozku a měly by ideálně tvořit vůči omega-6 poměr 1:3 až 1:6. V současné populaci je to však obráceně a to pak může způsobit snížení imunity a tvorbu zánětlivých procesů v tělesných tkáních. Výborným zdrojem omega-3 jsou tučné ryby z chladných moří a oceánů (sardinky, losos), ale také vlašské ořechy a zejména lněné semínko. Toho si lidé byli vědomi již před staletími a len pěstovali nejen pro textilní vlákna, ale také semínka nakličovali a jedli. Stačí jen malá hrst lněných semínek (rozdrcených či rozemletých) denně a pokryjete celodenní potřebu této významné látky.