Fermentované potraviny ano či ne

Kysané zelí – v době, kdy neexistovaly chladničky, bylo kysané zelí perfektním zdrojem vitamínu C a dalších významných látek, prospěšných pro imunitní systém. Nakládané zelí také pomáhalo mořeplavcům překonat kurděje, ovšem těch prospěšných vlastností je v zelí mnohem víc. Najdete v něm hlavně velmi důležité bakterie mléčného kvašení, které by měly být přítomny v tlustém střevě. A právě součinnost těchto bakteriálních kultur a vitamínu C je jeden z nejlepších způsobů, jak se bránit různým infekcím, včetně Covid-19.

Lehká fermentace obilných kaší – někteří lidé mají dobrou zkušenost z fermentovaných obilných kaší a doporučují je z několika důvodů. Fermentace štěpí některé látky do stravitelnější a lépe využitelné podoby a tímto způsobem rovněž snadno doplníme prospěšné symbiotické bakterie do tlustého střeva. Ideální jsou fermentované ovesné vločky, stačí je namočit přes noc do vlažné vody, můžete k nim přidat trochu skořice nebo zázvoru, sušené ovoce a oříšky a kaši ráno sníst jen syrovou, lehce ohřátou neb ji krátce (asi 3 minuty) povařit. Proces fermentace vyvolá lehkou nakyslost, podobnou jogurtu.

Tempeh – soja není některými odborníky na výživu příliš doporučována kvůli goitrogenům, které brzdí činnost štítné žlázy, a zvýšenému obsahu fytoestrogenů, s nimiž dochází k hormonální dysbalanci, ale měli bychom se na tuto problematiku podívat z širšího úhlu. Soja škodí především tehdy, je-li nevhodně, extrémně průmyslově upravená, jako např. do podoby sojového masa, sojového proteinu, případně jde-li o potravinu geneticky upravenou (GMO).  Velmi prospěšná nám však bude fermentovaná, např. v podobě Tempehu. Postarají se o to symbiotické bakterie a zdraví pospěšné plísně, které eliminují fytáty a další antinutriční látky a pomáhají přeměňovat hůře stravitelné živiny, aby je náš trávicí trakt lépe a efektivněji využil. Ze sojových výrobků je vhodné v menším množství (dvakrát do týdne) zařadit i tofu, které sice není fermentované, ale je minimálně upravené.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení