Hořčík jako samostatné téma

Hořčíku a jeho klíčovému významu v lidském těle bychom měli věnovat ne jeden článek, ale celou brožuru zásadních informací. Jde totiž o prvek v lidském (a zvířecím) těle naprosto nezastupitelný. Musíme jej pravidelně dodávat v potravě a jeho deficit může způsobit i kolaps a exitus.

Hořčík potřebujeme ke stabilitě vnitřního prostředí buněk a především krve, jak možná víte, krev musí mít neustále 24 hodin denně, ať se děje, co se děje, stabilní pH – mírně zásadité. O to se stará čtveřice prvků draslík, vápník, hořčík a sodík.

Tyto prvky se nachází i v buňkách, jsou zastoupené v celém těle, a jestliže jeden z nich vynecháme, důsledky jsou katastrofální. A proč věnovat více času právě hořčíku a ne těm ostatním třem prvkům? Na to je jednoduchá odpověď: Vápník je zastoupen v potravě velice hojně, nachází se i v pitné vodě a samozřejmě v mléce, mase, luštěninách, obilovinách, oříšcích, v ovoci i zelenině. Přijímáme jej potravou poměrně mnoho, někdy až příliš mnoho.

To samé se týká sodíku a draslíku, sodík obsahuje sůl a neslaná jídla nám nechutnají, takže nelze říci, že bychom trpěli deficitem tohoto minerálu (výjimečné případy, jako diuretické léky a vážné choroby teď nechme stranou). Draslík je spolu s vápníkem nejrozšířenějším prvkem v potravinách všeho druhu.

Ale hořčík? Ten se postupně nenápadně vytrácí z obdělávané zemědělské půdy. Většinou se stále hnojí průmyslovými hnojivy, kde je zastoupen minimálně, nebo vůbec, pouze některé BIO zdroje jsou na tom lépe (ale ne všechny). V měkké pitné vodě (horské oblasti) není téměř vůbec a na jeho deficitu se výrazně podílí moderní doba – stres. Při stresu (ale i pití kávy, alkoholu, kouření) se vyčerpávají jeho rezervy uložené v těle.

Odhadem více než třetina populace v Česku má málo hořčíku

Deficit magnézia se obtížně diagnostikuje, z krevního rozboru nelze odvodit jeho skutečné zásoby v organismu, proto nespoléhejte na tyto testy a raději preventivně magnézium doplňujte. Omezte nezdravé potraviny (bílou mouku, cukr), zařaďte více luštěnin, celozrnných obilovin a ořechů. Hořčík se dá snadno doplnit i např. magnéziovým laktátem, nebo ještě lépe chloridem hořečnatým ve farmaceutické kvalitě. Ten by neměl chybět v sortimentu prodejen zdravé výživy.

button_kupte-zde

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení