Hořčík jako samostatné téma

Hořčíku a jeho klíčovému významu v lidském těle bychom měli věnovat ne jeden článek, ale celou brožuru zásadních informací. Jde totiž o prvek v lidském (a zvířecím) těle naprosto nezastupitelný. Musíme jej pravidelně dodávat v potravě a jeho deficit může způsobit i kolaps a exitus.

Hořčík potřebujeme ke stabilitě vnitřního prostředí buněk a především krve, jak možná víte, krev musí mít neustále 24 hodin denně, ať se děje, co se děje, stabilní pH – mírně zásadité. O to se stará čtveřice prvků draslík, vápník, hořčík a sodík.

Tyto prvky se nachází i v buňkách, jsou zastoupené v celém těle, a jestliže jeden z nich vynecháme, důsledky jsou katastrofální. A proč věnovat více času právě hořčíku a ne těm ostatním třem prvkům? Na to je jednoduchá odpověď: Vápník je zastoupen v potravě velice hojně, nachází se i v pitné vodě a samozřejmě v mléce, mase, luštěninách, obilovinách, oříšcích, v ovoci i zelenině. Přijímáme jej potravou poměrně mnoho, někdy až příliš mnoho.

To samé se týká sodíku a draslíku, sodík obsahuje sůl a neslaná jídla nám nechutnají, takže nelze říci, že bychom trpěli deficitem tohoto minerálu (výjimečné případy, jako diuretické léky a vážné choroby teď nechme stranou). Draslík je spolu s vápníkem nejrozšířenějším prvkem v potravinách všeho druhu.

Ale hořčík? Ten se postupně nenápadně vytrácí z obdělávané zemědělské půdy. Většinou se stále hnojí průmyslovými hnojivy, kde je zastoupen minimálně, nebo vůbec, pouze některé BIO zdroje jsou na tom lépe (ale ne všechny). V měkké pitné vodě (horské oblasti) není téměř vůbec a na jeho deficitu se výrazně podílí moderní doba – stres. Při stresu (ale i pití kávy, alkoholu, kouření) se vyčerpávají jeho rezervy uložené v těle.

Odhadem více než třetina populace v Česku má málo hořčíku

Deficit magnézia se obtížně diagnostikuje, z krevního rozboru nelze odvodit jeho skutečné zásoby v organismu, proto nespoléhejte na tyto testy a raději preventivně magnézium doplňujte. Omezte nezdravé potraviny (bílou mouku, cukr), zařaďte více luštěnin, celozrnných obilovin a ořechů. Hořčík se dá snadno doplnit i např. magnéziovým laktátem, nebo ještě lépe chloridem hořečnatým ve farmaceutické kvalitě. Ten by neměl chybět v sortimentu prodejen zdravé výživy.