🤒 Moc se omlouváme, ale z důvodu nemocí mohou být některé zásilky o pár dní zpožděné. Expedice zboží probíhá, ale bohužel v menší míře. Moc děkujeme za pochopení a důvěru. 🙂

Život bez rafinovaného cukru

Cukry jsou pro lidské tělo nezbytné, zcela vyřadit je ze svého jídelníčku tedy nemůžeme a vlastně je to i nemožné. Cukry se nachází přirozeně i například v ovoci nebo zelenině. Sladkost je vůbec první chuť, kterou člověk ochutná v mateřském mléce. Je proto vcelku přirozené, že je lidskému tělu tato chuť blízká. Sacharidy společně s tuky a bílkoviny patří do základní sloky lidské stravy. Ovšem na trhu dnes najdeme nepřeberné množství nejrůznějších sladidel, tak jak se vlastně v takové nabídce orientovat? A je pro nás skutečně bílý rafinovaný cukr tak nezdravý?

 

Pojďme se na cukry nejprve podívat komplexně. Dělí se na jednoduché a složené. Složené sacharidy dokáže naše tělo zpracovat postupně a stejně tak i pozvolna zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Dalo by se tedy říci, že se jedná o zdravější cukry, které jsou pro lidský organismus prospěšné a nijak zvlášť mu neškodí.  Ovšem je potřeba říci, že si na nich pochutnáme jen stěží. Složené sacharidy se nachází například v luštěninách, zelenině nebo třeba rýži. A pak tu máme jednoduché cukry, které mají povětšinou za následek tu známou chuť na sladké. Na rozdíl od složených sacharidů, ty jednoduché zvedají hladinu glukózy v krvi rychle a představují okamžitý přísun energie. Stejně tak rychle jak se dostaví příliv energie, ale i zmizí. Jakmile ovšem tělo tuto porci energie nedokáže spálit, ukládá si ho na horší časy. Vyhýbat by se jednoduchým cukrům navíc měli diabetici. Pokud vás někdy tedy přepadne nezvladatelná chuť na sladké, zkuste sníst například porci ovoce, která by měla vaše tužby alespoň částečně utlumit.

 

Zdravěji za pomoci přírodních cukrů

Ono to není s bílým cukrem zase tak zlé. Obecně lze říci, že díky rafinaci přichází třtinový cukr o některé své výživové látky. Ovšem například třtinový cukr, i když rafinací neprošel, na tom není o moc lépe.