🤒 Moc se omlouváme, ale z důvodu nemocí mohou být některé zásilky o pár dní zpožděné. Expedice zboží probíhá, ale bohužel v menší míře. Moc děkujeme za pochopení a důvěru. 🙂

Co je to ORP

Zkratka tří písmen ORP znamená doslova „oxidačně redukční potenciál“ a vztahuje se obecně na kapaliny. Největší význam má ORP vody, kterou konzumujeme v nápojích či ve stravě. Hodnoty ORP se značí čísly a symbolem znamének plus a mínus, čím více jde hodnota do plusu, tím větší je potenciál oxidační, a naopak mínusové hodnoty jsou redukční.

Oxidace vyvolává prudké chemické reakce výměnou elektronů v elektronovém obalu jednotlivých atomů a pro živé organismy to může znamenat vyslovenou destrukci. Jako příklad lze uvést proces hoření (silně oxidativní plamen) anebo tzv. aktivní kyslík, což je ozón (trikyslík O3), velmi jedovatý plyn, který účinně usmrcuje např. bakterie a další patogenní mikroorganismy. Silně oxidativním je také chlór, který všichni dobře známe jako desinfekční prostředek v pitné vodě.

Co to pro nás znamená v praxi, co se týče stravy? Měli bychom se snažit konzumovat potraviny a pít nápoje takové, které mají záporný, tedy redukční potenciál. Těmi jsou například čerstvé ovoce a zelenina, čerstvě vymačkané ovocné a zeleninové šťávy a všechny naklíčené obiloviny, luštěniny a naklíčená olejnatá semínka. Pro zajímavost, jestliže si dopřejete čerstvě odšťavněný citrusový plod (pomeranč nebo grep), získáte významný redukční zdroj ORP s hodnotou -100 až -200 mV. Naopak pokud dáte přednost krabicovým džusům s přídavkem cukru či jiných konzervantů, hodnota ORP stoupne na + 200 mV, tedy bude spíše oxidativní a vašemu zdraví to moc neprospěje. Podobné je to i s kohoutkovou vodou, ta má hodnoty ORP podobné.

Dopřejte si denně živou rostlinnou stravu – čím více budeme jíst jídla typu fastfoodu, konzervované potraviny, různé polotovary a pokrmy s mnoha syntetickými přidanými látkami, tím více budeme přijímat oxidativní ORP a a budeme urychlovat proces stárnutí. Jak vidíte, mít na talíři denně zeleninové saláty, obohacené o hrst čerstvých klíčků a k pití kvalitní stoprocentní ovocné šťávy, případně ionizovanou vodu se vyplatí. Záporné hodnoty ORP má také zelenina kvašená, např. kysané zelí nebo makrobiotické pickles.