Nedoceněná a zapomenutá špalda

Špalda se opět vrací na pulty obchodů a je to dobře. Byla totiž postupně ze zemědělské velkovýroby vytlačována, zvláště ve dvacátém století, šlechtěnými odrůdami pšenice, které poskytovaly větší výnosy. To se hodilo hlavně obchodníkům, co na ní bohatli, pro socialistické zemědělství byla opěrným pilířem výživy národa, ale o té odvrácené straně mince bílé pšeničné mouky se příliš nemluvilo, i když byla jednou z příčin alergie na lepek, srdečně cévních, neurologických a trávicích chorob. Zařaďme tedy špaldu opět do našeho jídelníčku, patří tam stejně jako jiné celozrnné obiloviny.

Jak ji připravit

Mouka – nejčastější způsob zpracování je obilná mouka. Je velice výživná a i když obsahuje lepek, zdravým lidem neuškodí. Dostatek vlákniny a živin zajistí, aby lepek neulpíval na střevních stěnách a nezpůsoboval tam alergické reakce a další problémy. Ze špaldové mouky připravíte spoustu chutných a zdravých jídel včetně koláčů a buchet.

Vařená obilná zrna – znají je zejména příznivci makrobiotiky, je to poměrně dobrý způsob přípravy, vyžaduje však velmi důkladné žvýkání. Hodí se jako příloha k luštěninám a je překvapivě chutná např. k tempehu nebo sojovému sýru se zeleninovým salátem s rajčaty a s paprikou.

Naklíčená semena – pšeničné klíčky se běžně prodávají řadu let, jsou sušené a rozemleté a najdete v nich spoustu živin. Hodí se jako přídavek k bílému pečivu, když zrovna nemáte žádné celozrnné při ruce. Klíčky si ovšem můžete vypěstovat i doma sami, třeba s pomocí nakličovacích misek nebo sklenic, které vám usnadní práci, a jsou i hezkou ozdobou na kuchyňské lince. Čerstvé klíčky mají navíc mnoho enzymů a vitamínu C a také spoustu energie živých mladých rostlin. Zelená, naklíčená pšenice nabízí podobné benefity pro vaše zdraví jako mladý ječmen.

Špaldové vločky – celé zrno pšenice špaldy je v tomto případě rozdrceno mezi dvěma válci, ale není zbaveno povrchové vrstvy. Je to tedy opět celozrnná, přijatelná forma pro naše zdraví, navíc rychleji upravitelná do stravitelné podoby. Můžete je přidávat do polévek a obilných kaší, stačí je jen krátce povařit. Vyhýbejte se však extrudovaným výrobkům, které jsou výrazně ochuzené o živiny, např. instantním extrudovaným kaším.