Význam ořechů ve stravě

Když zavítáte do některého hyper nebo supermarketu a nahlédnete ve vší slušnosti do nákupního košíku těch, co tam nakupují s vámi, zpravidla budou převažovat polotovary, cukrovinky, pečivo z bílé mouky (bagety, chléb, housky, rohlíky), masné a mléčné výrobky. Nákupní zvyklosti se sice výrazně vylepšují v zájmu lidí o ovoce a zeleninu, jejíž spotřeba výrazně roste, na co se však často zapomíná, jsou olejnatá semínka a oříšky. Těch existuje spousta druhů, a přesto je nakupujeme jen sporadicky.

Spotřeba mandlí, arašídů, a vlašských ořechů vždy stoupá koncem roku, před vánočními svátky, kdy hospodyňky pečou cukroví, ale to není zrovna ideální forma využití těchto darů přírody. Ořechy patří k nejvýživnějším potravinám na celém světě a měli bychom jim dát přednost před průmyslově vyráběnými sladkostmi. A proč jíst právě ořechy?

Denně hrst oříšků posílí zdraví a zažene splín

Moderní uspěchaná doba si bohužel vybírá svou daň na našem zdraví a těmi nejvíce přetíženými orgány nejsou svaly končetin, srdce, a krevní oběh, ale především nervová soustava, a mozek. Málo spíme, jsme přetížení starostmi ze zaměstnání, ze školy, z mezilidských vztahů, a z řady povinností při zabezpečení chodu domácnosti, provozu a technického stavu auta, plateb za energie a nájem atd.

A právě semínka a oříšky podporují mozkovou výkonnost a regeneraci nervů. Obsahují hlavně vitamíny skupiny B, takřka celý B-komplex, a to ve vydatném množství. Dále v nich najdeme zinek, selen, měď, železo, mangan, fosfor, vápník, a hlavně hořčík, což jsou prvky nezastupitelné pro vyvážený chod organismu. Ořechy jsou také proto přezdívány jako superpotravina, vzhledem k vysokému obsahu těchto živin.

Dejte před sladkostmi raději přednost těmto přírodním „lékům“, a to nejen před Štědrým dnem, ale v průběhu celého roku. Nežli přeslazené oplatky a čokolády si dopřejte raději čokoládu kvalitní s vysokým obsahem kakaa, a misku s vlašáky, lískáči, para ořechy, makadamovými oříšky, mandlemi, arašídy, pistáciemi, piniovými oříšky - to vše třeba v kombinaci s plátky kokosu, sušenými švestkami, meruňkami, hruškami, rozinkami, mangem, papájou atd.