Čočka BIO

Čočku si mnozí z nás spojují se školní jídelnou, kde se v menu občas ocitá s uzeninou, vejcem a kyselou okurkou. Mnoha strávníkům se tento způsob úpravy zajídá a není divu. Čočka totiž obsahuje velké množství proteinů a spolu s vejcem a párkem se z této výživné luštěniny stává těžce stravitelná proteinová bomba.

Obecně je spotřeba čočky v České republice velmi nízká, průměrně ji spotřebujeme na jednu osobu za rok pouhých 600 gramů. Lékaři a výživoví poradci doporučují její příjem zvýšit, navíc je cena čočky velmi nízká v porovnání s masitými pokrmy.

Proč bychom měli zařadit čočku do stravy častěji

Vláknina – obsah vlákniny tvoří až jednu desetinu jejího složení. Dostatek vlákniny je podmínkou, aby dobře fungovala střevní peristaltika a nedocházelo k zácpě a hromadění toxinů v těle. Ostatně veškerá přirozená strava ve formě ovoce, zeleniny, luštěniny a celozrnných obilovin vlákninu obsahuje.

Minerály a stopové prvky – čočka vychytává z půdy živiny a není tajemstvím, že stejně jako jiné luštěniny obsahuje velké množství vápníku, hořčíku, zinku, železa, fosforu a draslíku.

Vitamíny – rostlina ukládá do svých plodů i vitamíny, které jsou základním stavebním kamenem výživy pro klíčení a růst nové rostlinky. Jsou to vitamíny skupiny B, tedy pyridoxin, riboflavin, niacin, thiamin a kyselina pantotenová.

Sacharidy – není sacharid jako sacharid, cukr, kterým si ráno osladíte čaj nebo kávu, má velmi vysoký glykemický index a pokud byste cukru konzumovali příliš mnoho, můžete si způsobit vážné zdravotní problémy včetně diabetu. Čočka obsahuje především složité cukry – polysacharidy, které tělo přijímá postupně, a nedochází k inzulinovým výkyvům.

Proteiny – jak už bylo řečeno, velmi vysoký obsah bílkovin znamená, že jde o velmi sytou a vydatnou surovinu. Jestliže ji konzumujeme spolu s obilovinou (celozrnný chléb, pečivo, jáhla atd.), máme na talíři pokrm, který se svou skladbou vyrovná masitému jídlu. Proto jsou luštěniny, a tedy i čočka, základem stravy vegetariánů a veganů.